Železniční tunel Mosty u Jablunkova

Tunelové konstrukce

Bednění pro tunelové stavby

Výstavba tunelů zažívá celosvětový růst. Pohled na statistiku tunelových staveb od roku 1960 odhaluje viditelnou shodu stoupající křivky s nárůstem dopravy v těchto desetiletích. Tento vývoj má dva důvody: nezpomalující se růst individuální dopravy a exponenciálně se zvyšující výrobní sektor a obchodní hospodářství, které chtějí co nejrychleji a velmi snadno dosáhnout jakéhokoliv místa na Zemi. Volání "stále více, rychleji, dále” odpovídá při budování dopravní sítě přesně požadavek na úsporu času a nákladů, bezpečnou dopravu a co nejvíce komunikací bez překážek.

Urychlení a decentralizace dopravy

Zásada pro dnešní dopravu je dostat se v co nejkratší době spolehlivě, bezpečně a bez poruch z bodu A do bodu B. Toto platí jak na venkově, tak i v dopravně přetížených městech a metropolitních regionech. Největší požadavky v dopravě jsou zaměřeny především na dálkové komunikace spojující mezinárodní ekonomické oblasti.

Tunelové stavby a mosty jsou jednou z nejdůležitějších částí dopravní infrastruktury. Pomáhají s převáděním komunikací přes hory a vodní toky, zkracují vzdálenosti, eliminují zajížďky, vyrovnávají výškové rozdíly, odstraňují křižovatky a jiné dopravní uzly. Dopravní tunely zároveň chrání člověka a přírodu před hlukem a škodlivými emisemi.

Zvěrotický tunel

PERI: specialista s celkovým přehledem

Paralelně k vývoji v tunelové výstavbě se na všech úrovních plánování a provádění staveb usadili specialisté, kteří umožňují se stavebními metodami otestovanými v praxi a propojenými informační a organizační strukturou úspěšné provádění těchto velkých projektů.

Projektový tým pro tunelovou výstavbu se obvykle skládá z geologů, geodetů, specialistů na zakládání staveb, silniční stavitelství, organizační techniku a betony, stejně jako plánovačů bezpečnosti dopravy a provozu. Již tento výčet zprostředkuje první dojem o velké obtižnosti těchto stavebních záměrů. V tomto spolku specialistů si také společnost PERI udělala na celém světě se svými systémy bednění a lešení dobré jméno jako spolehlivý partner. A to napříč všemi projektovými fázemi od plánování až po dokončení celého projektu.

Důležitá role technologie betonu

Byl to stavební materiál beton, který umožnil vytvořit základní definici pro systematické stavební metody. A v návaznosti rychle se rozvíjející metodika pro využívání standardních systémů i u těchto stavebních záměrů při plánování, koncipování a realizaci podle zásady ekonomických zákonů.

V průběhu tohoto vývoje nastal značný obrat v hierarchii. Dříve bylo bednění a lešení nakupováno jako libovolná, potřebná pomůcka v procesu výroby. Nyní po vytvoření systémových bednění se stávají stále častěji výrobním a organizačním nástrojem. Právě úzce propojená souhra těchto univerzálních systémů garantuje úspěch každé tunelové stavby.

Projektové fáze při výstavbě, údržbě a opravách tunelových staveb

  • 1
    &lt;ul style=&quot;list-style-type:square&quot;&gt;<br/> &lt;li&gt;nov&amp;aacute; konstrukce&lt;/li&gt;<br/> &lt;li&gt;&amp;uacute;držba / oprava&lt;/li&gt;<br/> &lt;li&gt;rekonstrukce / sanace&lt;/li&gt;<br/>&lt;/ul&gt;<br/>
    &lt;ul style=&quot;list-style-type:square&quot;&gt;<br/> &lt;li&gt;nov&amp;aacute; konstrukce&lt;/li&gt;<br/> &lt;li&gt;&amp;uacute;držba / oprava&lt;/li&gt;<br/> &lt;li&gt;rekonstrukce / sanace&lt;/li&gt;<br/>&lt;/ul&gt;<br/>

    Záměr projektu

    • nová konstrukce
    • údržba / oprava
    • rekonstrukce / sanace
  • 2
    &lt;ul style=&quot;list-style-type:square&quot;&gt;<br/> &lt;li&gt;2D- / 3D-n&amp;aacute;vrhy&lt;/li&gt;<br/> &lt;li&gt;v&amp;yacute;běr syst&amp;eacute;mu bedněn&amp;iacute;&lt;/li&gt;<br/> &lt;li&gt;v&amp;yacute;běr bednic&amp;iacute; desky&lt;/li&gt;<br/> &lt;li&gt;definov&amp;aacute;n&amp;iacute; pracovn&amp;iacute;ch postupů&lt;/li&gt;<br/> &lt;li&gt;zhotoven&amp;iacute; konceptu logistiky&lt;/li&gt;<br/>&lt;/ul&gt;<br/>
    &lt;ul style=&quot;list-style-type:square&quot;&gt;<br/> &lt;li&gt;2D- / 3D-n&amp;aacute;vrhy&lt;/li&gt;<br/> &lt;li&gt;v&amp;yacute;běr syst&amp;eacute;mu bedněn&amp;iacute;&lt;/li&gt;<br/> &lt;li&gt;v&amp;yacute;běr bednic&amp;iacute; desky&lt;/li&gt;<br/> &lt;li&gt;definov&amp;aacute;n&amp;iacute; pracovn&amp;iacute;ch postupů&lt;/li&gt;<br/> &lt;li&gt;zhotoven&amp;iacute; konceptu logistiky&lt;/li&gt;<br/>&lt;/ul&gt;<br/>

    Proces plánování

    • 2D- / 3D-návrhy
    • výběr systému bednění
    • výběr bednicí desky
    • definování pracovních postupů
    • zhotovení konceptu logistiky
  • 3
    &lt;ul style=&quot;list-style-type:square&quot;&gt;<br/> &lt;li&gt;mont&amp;aacute;ž bedněn&amp;iacute;&lt;/li&gt;<br/> &lt;li&gt;přizpůsoben&amp;iacute; bedněn&amp;iacute;&lt;/li&gt;<br/> &lt;li&gt;posunut&amp;iacute; bedněn&amp;iacute;&lt;/li&gt;<br/> &lt;li&gt;demont&amp;aacute;ž bedněn&amp;iacute;&lt;/li&gt;<br/>&lt;/ul&gt;<br/>
    &lt;ul style=&quot;list-style-type:square&quot;&gt;<br/> &lt;li&gt;mont&amp;aacute;ž bedněn&amp;iacute;&lt;/li&gt;<br/> &lt;li&gt;přizpůsoben&amp;iacute; bedněn&amp;iacute;&lt;/li&gt;<br/> &lt;li&gt;posunut&amp;iacute; bedněn&amp;iacute;&lt;/li&gt;<br/> &lt;li&gt;demont&amp;aacute;ž bedněn&amp;iacute;&lt;/li&gt;<br/>&lt;/ul&gt;<br/>

    Proces bednění

    • montáž bednění
    • přizpůsobení bednění
    • posunutí bednění
    • demontáž bednění
  • 4
    &lt;ul style=&quot;list-style-type:square&quot;&gt;<br/> &lt;li&gt;opatřen&amp;iacute; / rozdělen&amp;iacute; betonu&lt;/li&gt;<br/> &lt;li&gt;lit&amp;iacute; betonu&lt;/li&gt;<br/> &lt;li&gt;zhutněn&amp;iacute; betonu&lt;/li&gt;<br/> &lt;li&gt;dodatečn&amp;aacute; &amp;uacute;prava betonu&lt;/li&gt;<br/>&lt;/ul&gt;<br/>
    &lt;ul style=&quot;list-style-type:square&quot;&gt;<br/> &lt;li&gt;opatřen&amp;iacute; / rozdělen&amp;iacute; betonu&lt;/li&gt;<br/> &lt;li&gt;lit&amp;iacute; betonu&lt;/li&gt;<br/> &lt;li&gt;zhutněn&amp;iacute; betonu&lt;/li&gt;<br/> &lt;li&gt;dodatečn&amp;aacute; &amp;uacute;prava betonu&lt;/li&gt;<br/>&lt;/ul&gt;<br/>

    Proces betonáže

    • opatření / rozdělení betonu
    • lití betonu
    • zhutnění betonu
    • dodatečná úprava betonu
Nepřekonatelné možnosti nasazení

Stavebnice pro inženýrské stavby VARIOKIT

Stavebnice pro inženýrské stavby VARIOKIT je velmi všestranná. Je jedním z několika systémů na světě, který může být neomezeně použit u tunelových, mostních a inženýrských staveb. Tato hlavní výhoda pro zákazníka je výsledkem vysokého stupně standardizace a kombinovatelnosti systémových dílů, které si zakládají na pouhých třech klíčových prvcích:

  • ocelových závorách SRU,
  • šplhavých kolejnicích RCS,
  • a podpěrných vřetenech SLS.

Stavebnice pro inženýrské stavby VARIOKIT se tak skládá přibližně z 80 % ze standardních konstrukčních dílů, zbylých 20 % jsou atypické díly upravené podle požadavků stavby. Pronajímatelnost standardních dílů PERI mimo jiné snižuje kvótu vázaného investičního kapitálu. Zákazníci PERI na celém světě mají zároveň spolehlivý přístup k množství technicky a funkčně prověřených, udržovaných, systémových a výrobních dílů. Další významnou ekonomickou výhodou stavebnice pro inženýrské stavby VARIOKIT je schopnost vytvoření pojízdného tunelového vozu, poháněného hydraulicky, který precizně a automaticky provádí do sebe zapadající pracovní záběry.