You are on PERI's international website. Click here to switch to PERI USA. Click here to view all PERI websites.

03
úno
03
úno

Sanace mostu s kombinovatelnými stavebnicovými systémy

3. 2. 2020


Viadukt Heiligenborn, Waldheim, Německo

Velkou výhodou při sanaci historického viaduktu bylo využití kombinace systémů bednění a lešení od jednoho dodavatele. Systém lešení PERI UP ve spojení se systémovými díly stavebnice pro inženýrské stavby VARIOKIT umožňuje mnohostranné nasazení a vyřešení všech požadavků na lešení jako podpěrné konstrukce, stojící i zavěšené lešení.

Historický železniční viadukt Heiligenborn u Waldheimu, který má délku 180 m a výšku 40 m, je velmi impozantní stavbou starou 167 let. Sanační práce prováděné pod dohledem německých drah jsou velmi náročné. Zděná konstrukce klenby a mostní pilíře z přírodního kamene a cihel budou kompletně zrekonstruované. Zároveň budou obnoveny nosné kolejové konstrukce a odvodňovací zařízení v horní části mostu. Vlaková doprava mezi městy Riesa a Chemnitz bude během roční sanace vedena po jedné koleji.

Konstrukce lešení z obou stran

Firma Gloser Gerüstbau GmbH z Walzbachtalu u Karlsruhe přesně přizpůsobila lešení PERI UP plánovanému postupu stavby. Po vytvoření nosné konstrukce nad spodními oblouky se systémovými nosníky PERI ze stavebnice pro inženýrské stavby VARIOKIT bylo postaveno lešení pro sanaci horní části viaduktu střídavě na obou stranách. Zatímco na západní straně je počítáno pouze s konstrukcí podpěrného a pracovního lešení pro mostovku, na východní straně slouží pracovní a zavěšené lešení pro bezpečnou sanaci vnějšího povrchu mostní konstrukce. Od dubna 2020 jsou prováděny střídavě úseky umístěné proti sobě.

Kombinovatelné modulové systémy

Stavba lešení je z důvodu komplikovaného tvaru mostní konstrukce a stísněnému prostoru velmi náročná. Především montáž zavěšeného lešení ve špatně přístupných úsecích ve svahu je mnohem náročnější než postavení běžného lešení a musí být předem přesně naplánovaná. Technickým oddělením byla proto navržena kombinace stavebnicových systémů PERI UP a VARIOKIT. Kombinovatelnost systémů přispívá ke značnému usnadnění montážních prací. Fasádní lešení PERI UP Easy a varianta modulového lešení PERI UP Flex mohou být vzájemně spojovány bez jakýchkoli přechodů.

Oba modulové systémy, PERI UP a VARIOKIT, pokrývají jen s několika standardními systémovými díly různé oblasti nasazení a vycházejí z jednoho základního modulu. Potřebné úpravy tvaru a zatížení jsou prováděny v krocích po 25 cm. Standardizované a vzájemně přizpůsobené jsou také spojovací díly. To usnadňuje jak navrhování konstrukcí, tak i jejich montáž. Podpěrná konstrukce v místě mostní klenby z ocelových závor, šplhavých konzol a vysokopevnostních vřeten je tak vytvořena z pronajímatelných základních dílů s možností mnohostranného použití. Systémové díly VARIOKIT najdou své uplatnění také jako konzoly pro zavěšené lešení.

Kompletní mostní konstrukce

Pracovní a zavěšené lešení pro sanaci vnějšího povrchu mostních pilířů a integrované lešenářské schodiště jsou montovány převážně se sloupky fasádního lešení PERI UP Easy. Modulové lešení PERI UP Flex jako podpěrné a pracovní lešení nad mezipatrem mostu je ze systému VARIOKIT a slouží pro bezpečnou práci na mostovce. Velká přednost kompatibilních systémů lešení PERI UP: vertikální sloupky a horizontály modulové varianty lešení PERI UP Flex mohou být bez přechodů kombinovány se sloupky a podlahami fasádního lešení PERI UP Easy. Sloupky a rámy mají stejné výškové rozměry, metrický modul a využívání rozetových styčníků umožňuje přizpůsobení téměř jakémukoli tvaru výhradně se systémovými díly.

Šest historických velkých mostů

Železniční trať Riesa-Chemnitz, která byla zprovozněna v roce 1852, má v jednom úseku dlouhém pouhých 7,5 km hned šest velkých mostních objektů, které převádějí trať přes boční údolí Zschopau. Lidově je tento úsek nazýván „bankrotová míle“, protože vysoké náklady na výstavbu trati vedly v roce 1848 k finančním problémům soukromé železniční společnosti s následným zestátněním. Z velké části ještě originální mosty, staré přes 150 let, dnes patří k velké turistické atrakci regionu.